رپورتاژ

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی
کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

در این بخش قصد داریم تا در مورد کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی با شما عزیزان صحبت کنیم علمی که در تمام دنیا در حال گسترش بوده و میتواند به شدت در کاهش آلودگی ، کاهش هزینه ها ، مدیریت آسان کارهای کشاورزی و رشد اقتصادی کمک کند که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

اینترنت اشیا چیست؟

قبل از آنکه به سراغ کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی برویم بهتر است کمی با اینترنت اشیاء یا همان IOT آشنا شویم.اینترنت اشیا یا IOT به زبان ساده آن است که به هر وسیله و اشیایی بتوانیم اینترنت دهیم و آن را متصل به اینترنت کنیم ، به طوری که بتواند به کاربر و یا اشیا دیگر متصل شود و داده هایش را به اشتراک بگذارد ، اینترنت اشیا میگویند.

به عنوان مثال تعدادی از دانشجویان دانشگاهی در ایران برای اولین بار تعداد زیادی گل شاخه بریده را که از مراکز فروش عمده گل شاخه بریده قابل تهیه است ، خریداری کرده و آن گل های شاخه ای را در گلدان هایی با آب قرار داده و با استفاده از iot به طور کامل آنها را رصد میکردند و هر کدام که پژمرده می شدند و یا نیازمند تعویض آب بودند را گزارش میگرفتند و هم چنین از طریق پرده ای که در کنار آن گل های شاخه ای قرار داده بودند به وسیله ی اینترنت پرده را کنار زده و یا جمع میکردند که نور مناسبی به آن برخورد کند.

اینترنت اشیا در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

در بخش بالا آشنا شدیم که اینترنت اشیا چیست و گفتیم که با آمدن این تکنولوژی به شدت در صنایع مختلفی همچون پزشکی ، نظامی ، انرژی ، آب ، برق و غیره تاثیر مثبت گذاشته است که یکی دیگر از آنها کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی است.

شاید از تعداد زیادی از کشاورزان بپرسید که دغدغه و چالش های اصلی شما چیست شاید به تنها چیزی که اشاره کنند این است که خروجی محصولاتشان بایستی با کیفیت باشد و تمام تلاش های آنها این است که چگونه میتوانند محصولی با کیفیت تولید کنند.

حالا اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به کمک آنها آمده است.متاسفانه در ایران در این تکنولوژی کمی ضعیف عمل شده است اما در بسیاری از کشورها با ساخت مزرعه و کشاورزی های هوشمند و مدرن توانسته اند کیفیت محصولات را به شدت بالا ببرند.

به عنوان مثال در مزارع و زمین های کشاورزی و مخصوصا گلخانه ها با این تکنولوژی به راحتی متوجه می شوند که در چه زمانی محصول شما به آب و چه نوع کودی نیازمند است و یا حتی آیا محصول شما آفت شده شده است و در این صورت چه نوع آفت کشی استفاده می شود و به طور کلی هر آن چیزی که یک کشاورز نیاز است تا بداند که محصولش به چه چیزی نیاز است و چه مراقبتی دارد ، اینترنت اشیا به او می گوید.

مثال های دیگری از کاربرد iot در صنعت کشاورزی

اینترنت اشیا در کشاورزی چه کاربردی دارد؟
اینترنت اشیا در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

پیش بینی وضعیت آب و هوا

یکی از حساس ترین بخش های کشاورزی وضعیت آب و هوا است که نیاز اصلی هر محصول گیاهی می باشد چنانچه تولید کننده بتواند وضعیت آب و هوای منطقه را پیش بینی کند ، میتواند در صورت وجود مشکل چاره ای بیاندیشد.

پیش بینی وضعیت آفت و خاک

بعد از آب و هوا سومین عامل تاثیر گذار در رشد گیاهان بدون شک خاک می باشد که با این تکنولوژی میتوانید به راحتی وضعیت خاک محصولات خود را بررسی و رضد مداوم کنید.

آبیاری

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی به آبیاری هوشمندش برمیگردد. در واقع بسیاری از افراد به دنبال این هستند که آبیاری محصولاتشان به خوبی انجام شود که این مورد هم میتوان با این تکنولوژی به خوبی انجام داد.

گزارش سلامتی

شاید مهم ترین بخش کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی به ارائه ی گزارشات سلامتی محصول می رسد.در واقع شما میتوانید با این تکنولوژی به طور دقیق گزارشاتی از وضعیت سلامت محصول ، وضعیت خاک ، وضعیت سلامتی گیاه ، نیاز آن و موارد دیگر را دریافت نمایید.

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی

حالا که از کاربرد iot در کشاورزی مطلع شدیم ، در پایان بهتر است از تمامی مزایایی که از جانب این تکنولوژی میتوانید دریافت نمایید را آگاه شوید.

  • کاهش هزینه های اضافی

  • مدیریت و مانیتورینگ مداوم محصولات

  • افزایش کیفیت محصولات

  • تامین کمبود محصولاتی که به سختی رشد میکنند و موارد دیگر

نتیجه گیری

ما در این بخش به بررسی این پرداختیم که اولا اینترنت اشیاء چیست دوما کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی و نهایتا از مزایای استفاده از این تکنولوژی به شما گفته ایم و حال انتخاب با شماست که میتوانید با بهره گیری از جدید ترین تکنولوژی ها به بهترین کیفیت محصولات برسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا