رپورتاژ

ضروری‌ترین لوازم جانبی یوکللی

ضروری‌ترین لوازم جانبی یوکللی
ضروری‌ترین لوازم جانبی یوکللی

چه تازه قدم در راه یادگیری یوکللی گذاشته باشید و چه یک نوازنده کهنه‌کار و باتجربه باشید، در اختیار داشتن برخی از لوازم جانبی برای شما ضروری است. داشتن لوازم جانبی مناسب، نه‌تنها کیفیت نوازندگی شما و ویژگی‌های صوتی یوکللی را بهبود می‌بخشد، بلکه بعضاً طول عمر ساز را نیز افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که این دسته از لوازم ضرورتاً از شما یک نوازنده بهتر نمی‌سازند؛ اما قطعاً می‌توانند تجربه شما از نوازندگی را بهبود دهند.

امروزه لوازم جانبی زیادی برای یوکللی در بازار وجود دارد و به علت این تنوع، روند انتخاب می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. با این حال، با کمی تحقیق و آزمون‌وخطا، در نهایت می‌توانید آنچه برای سبک نوازندگی‌تان مناسب است را بیابید. ما برای کمک به شما، در این مقاله بر روی ضروری‌ترین لوازم جانبی یوکللی تمرکز می‌کنیم و نکات مفیدی را در مورد نحوه استفاده صحیح از آنها با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تیونر

تیونر یکی از مهمترین لوازم جانبی برای هر نوازنده یوکللی است. اگر سازتان کوک نباشد، صدای بدی تولید خواهد کرد و به‌تبع آن، اجرای شما بد به نظر خواهد رسید. به‌طور کلی، تیونرهای یوکللی در دو نوع مختلف ارائه می‌شوند: گیره‌ای و اپلیکیشن. صرف‌نظر از انتخاب شما، تیونر یکی از حیاتی‌ترین لوازم جانبی برای تمام نوازندگان یوکللی است. اگر تازه‌کار هستید، ممکن است کوک کردن ساز برایتان عملی پیچیده به نظر برسد. اما نگران نباشید! هرچه بیشتر تکرارش کنید، در انجام آن بهتر و کارآمدتر می‌شوید. همچنین در هنگام انتخاب تیونر، محل نواختن خود را نیز در نظر بگیرید. اگر در یک محیط آرام هستید، اپ‌های موبایل عالی هستند؛ اما اگر قصد دارید در مکانی شلوغ مانند یک مهمانی یا کنسرت به اجرا بپردازید، یک تیونر گیره‌ای احتمالاً برای شما بسیار مناسب‌تر است.

سیم یوکللی

زمانی که اقدام به خرید گیتار، یوکللی و یا هر نوع ساز زهی دیگر می‌کنید، باید به نوع سیمی که روی آن نصب شده است، توجه کنید و در صورت لزوم آن را عوض کنید؛ زیرا اگر ساز شما سیم مناسب نداشته باشد، نوازندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد.

یوکللی‌های باریتون، سوپرانو و تنور، همگی به سیم‌های مخصوص خود نیاز دارند. همین امر در مورد گیتاله‌له‌ها (ترکیب گیتار و یوکللی) نیز صدق می‌کند. به‌علاوه، مواردی چون جنس سیم نیز اهمیت بسیار زیادی در حس آن دارد. پیشنهاد می‌کنیم به‌مرور زمان، سیم‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است و در نهایت سیم محبوب خود را پیدا کنید.

رطوبت‌ساز

اگر ساز شما در فضای باز (به‌خصوص در آب‌وهوای خشک) باشد، امکان دارد که در طول زمان، بدنه و فینیش آن ترک بخورد. در صورتی که این اتفاق برای یوکللی بیفتد، بر روی صدای آن و نوازندگی شما تأثیر عمیقی خواهد گذاشت. وقتی سازتان را لازم ندارید، قرار‌ دادن آن در فضای باز وسوسه‌انگیز است! چون هر موقع که بخواهید، سریعاً آن را برمی‌دارید و شروع به نواختن می‌کنید؛ اما هر چقدر بیشتر یوکللی را در فضای باز قرار دهید، در طول زمان آسیب بیشتری به آن وارد می‌شود. خرید یک رطوبت‌ساز (humidifier) ویژه، راهی ارزان، ساده و مؤثر برای حفظ سطح رطوبت یوکللی است. امروزه مدل‌های مختلفی از این وسیله در بازار موجود است که همگی می‌توانند با توجه به شرایط محیط شما کارآمد باشند. البته توجه کنید که رطوبت‌سازهای یوکللی تنها زمانی کار می‌کنند که درون کیس یوکللی باشند؛ پس فراموش نکنید که سازتان را به هنگام عدم استفاده، درون کیس بگذارید.

کیس یا کیف یوکللی

کیس یا کیف یوکللی قطعاً یک وسیله جانبی ضروری برای همه نوازندگان است. چه در خانه بنوازید، چه در کنسرت و چه بخواهید سازتان را برای یک آواز دسته‌جمعی به ساحل ببرید، به یک کیس نیاز دارید. این وسیله نه‌تنها از یوکللی در برابر آسیب‌های تصادفی و ساییدگی‌های معمول محافظت می‌کند، بلکه در صورت قرار دادن یک رطوبت‌ساز ویژه در آن، باعث افزایش طول عمر و حفظ کیفیت صدای ساز و به‌تبع آن، بهبود تجربه نوازندگی شما می‌شود.

همانطور که اشاره شد، هر چقدر سازتان را بیشتر در فضای باز قرار دهید، احتمال آسیب به آن هم افزایش می‌یابد. پس بهتر است که به نگه داشتن یوکللی درون کیس یا کیف به هنگام عدم استفاده عادت کنید؛ چرا که برای ساز و حتی افزایش مهارت نوازندگی شما در بلندمدت، بهتر خواهد بود.

منابع آموزشی

بدون شک، کتب و منابع آموزشی یکی از ملزومات ضروری برای افزایش توانایی‌های نوازندگان یوکللی است. چه به دنبال یادگیری نت‌خوانی، آکوردها، تکنیک‌های انگشت‌گذاری و استرامینگ باشید و چه یادگیری چگونگی نواختن یک سبک خاص، منابع زیادی وجود دارند که می‌توانند برای تقویت مهارت نوازندگی سودمند باشند. علاقه‌مندان به یوکللی شاید تصور کنند که نواختن این ساز کوچک، راحت است؛ اما در واقعیت این کار می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه این ساز را بنوازید، ویدیوهای آموزش یوکللی موجود در وب‌سایت گیتار ایران، منبعی عالی و رایگان برای کمک به شما هستند.

استرپ یا بند

استرپ یا بند یوکللی نیز یکی دیگر از وسایل جانبی است که می‌تواند به بهبود نوازندگی شما کمک کند. استفاده از این وسیله همیشه ضروری نیست؛ مثلاً زمانی که در حالت نشسته می‌نوازید، نیاز چندانی به آن نیست. اما اگر قصد دارید به‌صورت ایستاده به نوازندگی بپردازید، استرپ ‌می‌تواند نگه داشتن ساز را برای شما بسیار راحت‌تر کند.

اغلب نوازندگان راست‌دست از دست چپ خود برای نگه داشتن یوکللی (به کمک دسته) و از دست راست خود برای فشار دادن بدنه یوک به بالاتنه خود استفاده می‌کنند تا آن را در جای خود نگه دارند. در این شرایط، واضح است که استفاده از یک استرپ می‌تواند به انگشتان و دستان شما آزادی عمل بیشتری دهد. همچنین به یاد داشته باشید که استرپ‌ها قابل تنظیم هستند؛ پس با کمی تلاش، می‌توانید مناسب‌ترین حالت را برای خود پیدا کنید.

کاپو

کاپو یا باره‌بند یک وسیله جانبی دیگر است که ممکن است همیشه از آن استفاده نکنید؛ اما داشتن آن ضروری است. این وسیله ساده و کوچک روی دسته یوکللی نصب می‌شود و می‌توانید به کمک آن کلید هر آهنگی را که می‌نوازید، تغییر دهید. معمولاً آکوردهای دست باز صدایی غنی‌تر و جذاب‌تر از آکوردهای باره‌دار ارائه می‌دهند و کاپو به شما امکان می‌دهد که بیشتر از آکوردهای دست باز استفاده کنید. از سوی دیگر، بالا بردن کلید آهنگ با کاپو به شما کمک می‌کند که یک کلید را برای محدوده صوتی مورد نظر خود پیدا کنید. خواه به دنبال نواختن آهنگی با کلید متفاوت بدون نیاز به تغییر ساختار آکوردهای آن باشید و خواه به دنبال یک کلید راحت برای آواز خواندن در محدوده آوازی مناسب خود، کاپو یک وسیله جانبی بسیار مهم است که باید همیشه در دسترس شما باشد.

نتیجه‌گیری 

مثل بقیه سازها، لوازم جانبی بی‌شماری برای یوکللی وجود دارد و در این مطلب فرصت کافی برای پرداختن به برخی از آنها فراهم نشد. به‌طور مثال، امروزه پیک‌های نمدی در بازار وجود دارند که با پیک گیتار متفاوت هستند و می‌توانند وجهی جدید به نوازندگی شما با یوکللی ببخشند. یا مثلاً خرید یک استند یا پایه یوکللی می‌تواند برای بسیاری از افراد ضروری باشد. اگر مبتدی هستید و در مورد آنچه نیاز دارید مطمئن نیستید، انتخاب لوازم جانبی مناسب می‌تواند کمی ترسناک باشد؛ اما خبر خوب این است که اکثر لوازم جانبی مربوط به یوکللی مقرون‌به‌صرفه هستند، به‌راحتی پیدا می‌شوند و با کمی تحقیق و کمک گرفتن از کارشناسان فروشگاه‌های تخصصی مثل گیتارایران، می‌توانید ابزارهای مناسب برای خود را بیابید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا